Inspirerend verhaal van een overlevende van het Jappenkamp

Tijdens het tweede lesuur vandaag hebben de leerlingen van klas 1 een bijzondere presentatie bijgewoond, gegeven door de oma van Roef Cremers uit 1E. De oma deelde haar aangrijpende verhaal over haar ervaringen als kind in verschillende Japanse concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Een jappenkamp, een term die bekend is bij velen maar toch nog steeds zwaar op de maag ligt als we horen over de gruwelen die zich daar afspeelden. Tijdens de Japanse bezetting werden burgers en krijgsgevangenen vastgehouden onder barre omstandigheden. De Japanners waren niet mild, en het leven in de kampen was een dagelijkse strijd tegen verveling, isolement, voedselgebrek, slechte hygiëne, overbevolking en dwangarbeid.

Ondanks deze onmenselijke omstandigheden heeft de oma van Roef moedig haar verhaal gedeeld, niet alleen vandaag op onze school, maar in het verleden ook op verschillende andere scholen. Haar doel is om de herinnering aan deze duistere periode levend te houden en om te laten zien hoe veerkrachtig de menselijke geest kan zijn, zelfs in de moeilijkste tijden.

De presentatie vond plaats in de aula van onze school, waar de leerlingen vol respect en aandacht luisterden naar de woorden van de oma van Roef. Haar verhaal was een indrukwekkende herinnering aan de kracht van overlevingsdrang en hoop, zelfs in de meest uitzichtloze situaties.

Als school zijn we dankbaar voor de kans om dit belangrijke stuk geschiedenis van zo dichtbij te mogen ervaren en om te leren van de ervaringen van degenen die het hebben meegemaakt. We moedigen onze leerlingen aan om deze lessen in veerkracht, empathie en doorzettingsvermogen ter harte te nemen en door te geven aan toekomstige generaties.