U bent hier:   Home

Rome- en Griekenlandreis 2014
Bericht geplaatst op: 11-4-2014

Vrijdag 18 april

Op moment van schrijven is het rond één uur 's middags en we zitten in het vliegtuig ergens boven Belgrado. Om ons heen een groep van 27 leerlingen (10 jongens, 17 meisjes), die na deze inspannende week voor het merendeel in de meest onmogelijke en aandoenlijke houdingen het gebrek aan nachtrust inhalen. Als begeleiders hadden we over jullie niks te klagen. Iedereen was altijd stipt op tijd aanwezig op afgesproken plekken (waar wij zelf vaak als laatste arriveerden) en er is geen onvertogen woord gevallen. Wij kijken met plezier terug op deze geslaagde reis, waar we behalve drie uiterst fashionable zonnebrillen heel veel goede herinneringen aan overhouden.

Lenneke van der Burg, Loek Hoozemans en Sander Faas

Donderdag 17 april

Er was eens een klein onschuldig grieks clustertje dat ontzettend veel honger had. Wat een geluk, scrambled eggs en bacon als ontbijt! Dat hielp goed tegen het ochtendhumeur vanwege het o zo vele slapen van de vorige avond. Na het volproppen van onze buikjes gingen we vol goede moed naar Korinthe. De zon scheen, de lucht was blauw, maar toch hadden onze benen kou. Ondanks dat luisterden we naar een zeer interessante presentatie over de opgravingen en tempels die daar gevonden waren. Ook het museum was niet verkeerd, met soms een onzichtbaar beeld (bordjes zonder beeld). En toen kwam 1 van de hoogtpunten van die dag, ALLE 3 de leraren werden overgehaald een fluo z-onnebril te kopen! Even later vervolgden we onze reis naar het Korinthisch kanaal, wat een uitzicht! We wilden bungeejumpen, maar onze zenuwen en leraren staken daar een stokje voor. Zo reisden we weer verder met de bus naar Athene. Onderweg wat presentaties, maar wat nog leuker was, was dat iedereen zijn zangkunsten liet horen! Eenmaal in Athene aangekomen kregen we onze kamers toegewezen. Pfffffff, de jongens konden er niet in en de meisjes moesten hun veel te volle koffers 6 trappen omhoog dragen. Toen kregen we even vrije tijd (heerlijke donuts gegeten, souvenirtjes gekocht en naar break dance gekeken). En ja, een stadswandeling en het nationaal archeologisch museum konden natuurlijk niet vergeten worden. Zo liepen wij en liepen wij, tot onze voeten erbij neervielen. Het museum was onbeschrijfelijk mooi (en groot en verdwaalbaar). We gingen bij de wisseling van de wacht kijken, maar toen we dachten eindelijk foto's te kunnen nemen, kwam er NOG een presentatie... Toen we na 20 minuten eindelijk de kans hadden om de foto van ons leven te nemen (dus met een man in jurk, kousen, tap dance/clowns schoenen en een geweer = een evzoon), bleek het dat we allemaal chagrijnig moesten kijken naar de wisseling van de wacht, ohjeetje. Maar wees gerust, het zijn prachtige foto's geworden. Hierna was het officiële programma afgelopen en mochten we doen wat we wilden, eten inslaan! Daarna gezellig met z'n alle een hapje gegeten (met een knappe ober inbegrepen) en uiteindelijk weer terug naar het hotel. Natuurlijk meteen naar bed gegaan:). Zo was dat het einde van een onvergetelijke dag en we sliepen niet lang, maar wel gelukkig.

Geert, Leon en Merel

Woensdag 16 april

Na gezellig gekletst en gelachen te hebben met lieve mensjes uit onze groep, werd het tijd om naar bed te gaan. Meneer Faas zag hier op toe. Hij zat sneaky aan het einde van de gang op de verdieping van ons hotel op een stoeltje en als een bewaker stuurde hij een ieder, die probeerde te ontsnappen, terug naar zijn kamer. Toen we wakker waren geworden en beneden kwamen, stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. Nadat we ons buikje rond hadden gegeten, reden we met de bus langs Tyrins, maar weinigen hebben dit opgemerkt. Hoewel dit niet veel indruk had gemaakt, kwamen we na een tijdje gereden te hebben aan bij de leeuwenpoort, dat wel erg veel interesse wekte. Na de hoofdloze leeuwtjes achtergelaten te hebben, hebben we de rest van de burcht verkend. Boven op de berg moesten we onze zaklampen tevoorschijn halen om in het donker een trap af te dalen.

Vol spanning liepen we voetje voor voetje de trap af en in afwachting van een overweldigende waterbron. Eenmaal aangekomen, voldeed dit nog niet bijna aan onze verwachtingen. Het was een hoopje zand van 1 vierkante meter. Teleurgesteld liepen we weer naar boven, waarna we verder wandelden naar de schatkamer van Atreus. Gelukkig was er nog plaats voor ons in de schatkamer, want de bijen hadden deze veroverd. 's Middags reden we naar het best bewaarde theater in Epidauros, waar we de akoestiek hadden getest door een papiertje te scheuren, en we hoorden... NIKS!! Na deze mislukte poging, probeerden we het met een muntje op de grond te laten vallen. Deze hoorden we gelukkig wel, ondanks de harde geluiden die de werkzaamheden veroorzaakten. Daar hebben wij ook de tempel van Asclepius en een museum bezocht. Daarna verplaatsten we ons met de bus naar Tolo, waar we helaas niet konden zwemmen, omdat de zon verstoppertje aan het spelen was. We liepen voor op schema, dus konden we nog even de Palamidi-burcht beklimmen, wat letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt voor ons was. Het prachtige uitzicht was het waard om alle duizend traptreden omhoog te lopen. Voor het avondeten splitsten we op in groepjes. Na het eten stopten wij voor een lekker ijsje en de anderen hebben we niet meer gezien. Kortom, het was weer een geslaagde dag!!!!

Xxx Gina en Lynn

Dinsdag 15 april

Na een lange nacht met weinig slaap voor de meeste mensen (eigen schuld), zagen we een lange busreis voor de boeg. Maar 's ochtends mochten we gelukkig eerst naar Olympia, dat een erg mooie plek is vanwege de attributen van de allereerste Olympische Spelen. Een van deze attributen was het Olympisch stadion met de 190 meter lange baan waar onze leraren natuurlijk weer een renwedstrijdje moesten organiseren in de warmte en de stralende zon. Lekker zweten hoooor. Ondanks een aantal valsspelers (Chiel) was Jelle uiteindelijk de winnaar. Na een heerlijke lunch in Olympia mochten we lekker de bus in en op naar Nafplio. Vanwege het slaapgebrek van de afgelopen nachten, leraren horen toch niks ;) , was dit een ideaal moment om bij te slapen. Na 2 uur werden, terwijl iedereen sliep, we allemaal wakker gemaakt om wat cultuur te snuiven. Dus tja iedereen slaapdronken de bus uit om een tempel in een tent te kijken... Maar dit werd onverwacht een hoogtepunt omdat we op weg naar de WC een slang vonden! Nadat een aantal mensen een selfie hadden gemaakt terwijl zij de slang vasthouden stapten we weer de bus in en kwamen we een paar uurtjes later aan in Nafplio. Een prachtige stad, heel gezellig! Daarna gingen we met de hele groep op jacht naar een goedkoop restaurant. En ja hoor, het eerste restaurant dat we tegen kwamen beloofde al meteen gratis drank! Na heerlijk gegeten te hebben splitsten we op. Sommigen gingen bij de pier zitten en chillen, andere maakten een wandeling door de stad en gingen daarna naar het hotel. Weer een heerlijke dag!!! En dat vierden we met z'n allen door er 's nachts nog een feestje van te maken.

Stef en Jasper

Maandag 14 april

's Ochtends mochten we ietsjes langer uitslapen omdat we altijd zo geweldig goed op tijd zijn. Daarom aten we het ontbijt om 8 uur, een vroeg begin van de dag. Toen begon de busreis richting de site van Delfi. Het was erg mooi, maar een hele klim naar boven, iedereen was helemaal kapot toen ze eenmaal boven waren. Toen even uitrusten en gelijk weer terug naar beneden. Ondertussen hebben we mooie ruïnes gezien, waaronder een goed bewaard schathuis van de Atheners. Toen begon de zeer lange busreis naar het hotel/appartement in Olympia. Onderweg staken we de Korinthische Golf over met een heel leuk pontje. Na een klein halfuurtje op het pontje ging de busreis weer verder. Nadat we een paar keer verkeerd zijn gereden en de bus chauffeur chagerijnig was geworden kwamen we eindelijk aan bij het hotel MET ZWEMBAD!! Niet iedereen was gek genoeg om in het ijskoude water te gaan want wat was het koud!!! Mevrouw van de Burg ging wel gezellig mee het water in. Dit alles was erg gezellig en we hebben erg veel plezier. We hebben gedineerd in het hotel zelf, het eten was erg goed, ook al was het vlees een beetje raar.

Britt

Zondag 13 april

Tot onze teleurstelling begon het ontbijt al om half acht en kregen we dus niet de kans om onze ENORME jetlag uit te slapen. Nadat we ons hotel in Athene hadden verlaten begonnen we aan onze wandeling richting de Akropolis. Na veel bloed zweet en tranen kwamen we aan bij de Propylaeën, dit is de ingang van de Akropolis. Terwijl we naar boven liepen, aanschouwden we nog een bloedstollend gevecht tussen twee zwerfhonden, maar maakt u zich geen zorgen niemand is gewond geraakt. Toen we door de ingang waren konden we eindelijk de enorme tempel zien, het Parthenon. We hebben daar een tijdje rondgelopen en zijn ook nog wat aparte dingen tegengekomen, zoals een Japans meisje in een knalroze huispak die de hele tijd selfies aan het maken was. Toen we het Parthenon allemaal uitvoerig bekeken hadden, liepen we weer allemaal naar beneden. Op weg naar een plein in Athene hebben we allemaal nog een hele grote donut gekocht als lunch. Toen we bij het plein kwamen zijn we opgesplitst en hebben we wat gegeten en winkeltjes bekeken.  Daarna hebben we nog een korte stop gemaakt bij het Akropolis Museum en hebben we nog wat vrije tijd gehad voordat we weer de bus in gingen. Na ongeveer 3 uur in de bus te hebben gezeten (ugh) zijn we uitgestapt bij een klooster, de meiden werden daar in charmante rokken gehesen omdat de knieen niet zichtbaar mochten zijn. Daarna kwamen we, na nog even in de bus te zitten, aan in Delphi. Daar hebben we nog even gegeten en rondgelopen in de stad en zijn we vervolgens naar bed gegaan.

Pleun en Manon

Zaterdag 12 april

...10 voor 3: heel vroeg in de ochtend vertrekt het cluster Grieks naar Amsterdam. De sfeer is goed, iedereen heeft er zin in. Kwart voor 7 vertrekt het vliegtuig en zijn we eindelijk op weg naar Griekenland. Ook in het vliegtuig is het gezellig, er wordt volop gekletst.

11:05 lokale tijd (+1 uur) komen we aan in Griekenland. De dikke truien gaan uit en we stappen in een luchtig shirtje het vliegveld uit. Vanaf daar gaan we eerst Kaap Sounion bezoeken, waar de tempel van Poseidon staat. Een fijne binnenkomer in Griekenland met zo'n prachtig uitzicht op de zee.

Na geluncht te hebben in Sounion gaan we eens kijken hoe Athene en het hotel zijn. Wat ons opvalt is dat er erg veel zwerfhonden zijn en dat de stad een beetje vijandig oogt. Het hotel is verder prima, niet luxe, maar zonder gebreken. We eten die avond in een restaurantje genaamd Veranda waar we voor het eerst gyros eten. Na vrij lang te hebben moeten wachten op het eten kwamen we er achter dat dit restaurant nog wat te leren heeft op het gebied van gyros bereiden. We gaan met een goed gevulde maag terug naar het hotel waar we de dag gezellig afsluiten. En daarna gaan we doodmoe als we zijn slapen.